logo cgt
Berguedà

[Berga] Crònica XIV Marxa-Homenatge als Maquis

El passat dissabte 13 d’agost de 2011 a les 6h, una vintena de persones van començar des de prop de l’antiga base guerrillera de Mas Tartàs (Osseja) la ruta de la XIV Marxa Homenatge als Maquis. Per tal de seguir de manera aproximada la ruta utilitzada pels “grupus” d’en Ramon Vila, es va travessar la frontera des de Palau de Cerdanya fins a Queixans, per enfilar posteriorment el camí en direcció La Molina fins pujar a Coll de Pal. Durant la tarda, ja de baixada, es va continuar la ruta passant pel Coll Roig, el refugi dels Erols, prop del Clot del Moro, i fins arribar a la Pobla de Lillet vora les 20h. Aquí algunes companyes i companys vàrem creure que amb un dia de ruta ja era suficient, mentre que d’altres es van afegir a la marxa.

El dia següent, diumenge 14 d’agost, i descarregats de pes a l’esquena que va recollir la intendència, es va començar a caminar a les 7h des de la Pobla en direcció el santuari de Falgars, on es va esmorzar. Al llarg del dia es va travessar la serra del Catllaràs, passant per la Clusa, Castell de l’Areny, i fins arribar a Borredà. Podent fer-hi nit sota cobert. Ja finalment el darrer dia, dilluns 15 d’agost, es va sortir des Borredà a les 7h en direcció a Pedret (Berga) tot vorejant les canals de sant Miquel. A Pedret els esperava un gèlid i relaxant bany al Llobregat i un megadinar a base de gaspatxo, amanida de pasta, i fruita.

Al llarg de tot el recorregut diverses companyes i companys del Centru van explicar el context històric de l’època, successos ocorreguts en llocs representatius per on va passar la marxa, el modus operandi del maquis, la repressió contra els col·laboradors, etc.

Moltes gràcies a totes les que hi vàreu participar, i fins l’any que ve! Salut i visca la guerrilla llibertària!

Us volem recordar que al web de la Marxa-homenatge als Maquis hi ha molta i variada informació, a tall d’exemple: us recordem que podeu consultar bibliografia i filmografia.